Vrouwenvakschool Satang Jabang in Kafountine Senegal

Ousmane

Ousmane is een van de drie bevlogen leden van het Conseil, het bestuur van de Satang Jabang school.

Als klein kind verloor Ousmane zijn vader en werd opgenomen in het gezin van zijn oom. Toen hij zes was, wilde Ousmane graag naar school. Maar zijn oom vond het belangrijker dat hij hem hielp in de timmerwerkplaats en wilde geen schoolgeld betalen. Hoe Ousmane ook aandrong, oom bleef nee zeggen.

Elke ochtend ging kleine Ousmane met zijn vriendjes mee naar school en als zij naar binnen gingen, bleef hij bij het raam staan luisteren. Daardoor kon hij toch een beetje meeleren. .

TNa een maand merkte de hoofdmeester dat er steeds een kleine jongen aan het raam stond te luisteren. Hij vroeg Ousmane waarom hij niet binnen kwam. Toen deze dat had uitgelegd, gingen ze samen naar oom. De hoofdmeester vroeg of Ousmane naar school mocht. Oom zei nee. De hoofdmeester stelde voor: ik hoef niets van je te hebben, laat Ousmane naar school komen en ik zorg voor de rest. Uiteindelijk stemde oom toe en mocht kleine Ousmane echt naar school.

Deze ervaring ligt aan de basis van Ousmanes sterke gedrevenheid om anderen te helpen aan beter onderwijs.

Lamin Jammeh

Deze enthousiaste Couture leraar onderwijst zijn studenten alle ins & outs van batik. Batik is een artistieke verf techniek voor het kleuren en ontwerpen van textiel dat gebruikt kan worden voor onder andere kleding en doeken.

Lamin heeft, net als vele anderen in Kafountine, een Gambiaanse en een Senegalese ouder. Hij groeide op met 12 broers en zussen afwisselend in Gambia en Senegal. Als kind kon Lamin goed tekenen en dit bleef niet onopgemerkt. Op zijn twaalfde benaderde een vrouwelijke batik artiest Lamin voor zijn tekenontwerpen in ruil voor batiklessen. Dit liet hij zich geen twee keer zeggen, want hij was er erg onder de indruk van de vormen en kleuren: “From a distance they seemed like real human beings.”

Al snel maakte Lamin zelf batik ontwerpen en werkte hij daarnaast als golf caddie. Batik werd in de wacht gezet toen hij de mogelijkheid kreeg om op professioneel niveau te golfen. Na zeven jaar te hebben gegolft, is Lamin een eigen batik atelier begonnen in Senegal.

Tijdens zijn golf carrière reisde Lamin veel en zag hij vaak onrechtmatigheden bij vrouwen uit zijn streek. Deze vrouwen hebben geen onderwijs gevolgd en komen dan in de hoofdstad terecht voor werk. Hier worden ze vaak onderdrukt en misbruikt als dienstmeid. Dit bracht hem ertoe om zijn kennis van batik door te geven aan jonge vrouwen. Zo kwam hij in 1997 en zo kwam op die manier in 1997 bij de Satang Jabang school terecht. “I was taught by a woman and now I can return the favor by teaching these girls for a better future“.

Lamin ziet de meiden van Satang Jabang onzeker binnenkomen, maar bij vertrek zijn het zelfverzekerde en kundige vrouwen. Omdat het tweede kans onderwijs betreft, is het een uitdaging de meiden te onderwijzen. Ze hebben immers allemaal verschillende achtergronden. Lamin probeert zijn lessen zo creatief en praktisch mogelijk in te steken. Als de meiden geen inspiratie hebben, neemt hij ze naar het strand en motiveert ze naar het zand te kijken om daar patronen in te herkennen (voetstappen, bandensporen etc.). “Don’t say you cannot draw, Africa is full of design“.

Stichting Kafountine vraagt om uw hulp !